Turist în România – Brunch la Costești și plimbări în natură

Una dintre destinațiile mele preferate atunci când vine vorba de ieșiri de week-end din București este zona parcului natural Buila, mai exact Costești-Horezu, județul Vâlcea. Și pentru că week-end-ul trecut luasem bilete la Oltenia Brunch la Costești – Mâncare de gutui și cozonac, am decis să rămânem peste noapte în Costești și a doua zi să mergem într-o drumeție în parcul Buila.

Oltenia Brunch la Costești – Mâncare de gutui și cozonac

Proiectul “Gust și gustări”, din care a făcut parte acest brunch, este derulat de Asociația My Transylvania, inițiatoarea brunch-urilor gastronomice și culturale din Transilvania, în parteneriat cu My Secret Romania şi gazdele din fiecare localitate. Eu am aflat de aceste brunch-uri de la Miruna Tîrcă de pe blogul Kindertrips.com.

Am urmărit cu interes pagina lor de Facebook și când s-a ivit ocazia propice, am cumpărat bilete la brunch-ul cel mai apropiat de București, într-o sâmbătă în care eram cu toții disponibili. Întâmplarea a făcut să fie chiar la Costești. Biletul a costat 75 de lei de adult și s-a putut cumpăra online prin aplicația eat-local.ro.

Prin urmare, iată-ne plecați din București la ora 6.50 dimineața și ajungând în Costești destul de devreme, pe la 9.50, cu mai mult de 40 de minute înainte să înceapă brunchul, așa că am avut ceva timp de ”pierdut” și am ales să vizităm Muzeul Trovanților ca să respirăm un pic de aer proaspăt și să ne dezmorțim picioarele.

De menționat este că înainte de Costești am trecut prin satul Bârlogu, unde se află o fermă de viermi de mătase și un atelier de țesut borangic. Noi nu am putut opri să-l vizităm, dar dacă ajungeți în zonă, neapărat să opriți.

Muzeul Trovanților

Muzeul Trovanților, sau al pietrelor ”vii” este situat chiar pe DN 67, pe stânga, cum vii dinspre București. Poate că pietrele masive nu o să-i impresioneze neapărat pe copii, însă versantul abrupt și locurile de plimbat și cățărat sigur o să-i fascineze. Trovanții sunt niște bolovani imenși, cu diferite forme, care s-au format singuri prin acumularea de sedimente, de asta se și spune că sunt ”vii”, pentru că ei cresc în timp.

Trovanți se găsesc în mai multe zone din țară dar la Costești se află singurul parc amenajat pentru vizitarea lor. Intrarea este gratuită.

Am ajuns și la mâncare – Brunch la Costești

După Muzeul Trovanților, ne-am îndreptat către gospodăria familiei Mesea, unde a avut loc brunch-ul. De când am intrat în curte, ne-a impresionat dimensiunea grădinii și pajiștii acestei gospodării. M-am temut că vom fi cam înghesuiți (mai ales că au fost în jur de 100 de adulți și 40 de copii), dar nici vorbă de așa ceva.

Din câte am înțeles, în livada familiei Mesea se organizează și tabere la cort pentru copii, sub îndrumarea Oanei Mesea de la Clubul Copiilor Aktivi din Vâlcea. Eu le-am dat like pe Facebook ca să-i urmăresc, poate o trimit și pe Eliza într-o tabără la ei, mai ales că își dorește mult să meargă în tabără la cort de când cu filmul Străjerii.

În grădină erau bănci și mese, în livadă erau hamace, și peste tot leagăne, baloți de fân și tot felul de locuri în care să te așezi cu farfuria în mână. Pe mine m-a impresionat cel mai mult felul în care se filtra lumina printre frunze în livadă, parcă eram într-un loc de basm.

brunch-la-costesti

Mâncarea a fost foarte bună și din ingrediente crescute sau produse local: brânzeturi, slănină, carne și cârnați la garniță, zacuscă, icre, legume, ciorbă de pasăre, mâncare de gutui, chisăliță de prune, murături, balmoș, dovleac copt, plăcintă cu mere și brânză, chec, cozonac, castane.

De băut au avut must, apă de izvor și siropuri naturale. În cadrul acestor brunch-uri nu se servesc băuturi alcoolice, însă de data asta au avut vin și țuică, pe care le puteai cumpăra în beneficiul Fundației Comunitare Vâlcea.

Mi-a plăcut foarte mult mâncarea (deși tocana de gutui eram cam dulce pentru gustul meu), dar cu adevărat fermecată am fost de castane. Îmi venea să iau castronul și să mi-l torn în buzunare când nu se uita nimeni. Cu toate astea, am remarcat că oamenii nu prea s-au înghesuit la castane, probabil că mulți nici nu știau că se pot mânca. Cea mai mare descoperire pentru mine, echivalentă cu invenția roții, a fost că aceste castane comestibile sunt mai bune fierte decât coapte!

Foto: Andreea Nedelescu pentru My Secret Romania

castane_foto-andreea-nedelescu

Jocuri și activități – Brunch la Costești

Brunch-ul rural nu e doar despre mâncare, deși scopul asociațiilor inițiatoare este de a promova bucătăria locală și, prin urmare, un rol important îl joacă bucatele gătite de femei din localitate, în cazul acesta mamaie Elvira, mamaie Lenuca, mamaie Pi, Aura si ajutoarele lor.

Însă organizatorii și-au propus, în cuvintele lor, să creeze ”un context senzorial și să stabilească un cadru de cunoaștere culturală pentru produsele culinare. Pentru aceasta, contează foarte mult alegerea locului (imagini, mirosuri, sunete), precum și activitățile culturale de tipul concertelor, dansurilor, tururilor ghidate, drumeții, plimbări.”

Prin urmare, în cadrul evenimentului, au mai avut loc o plimbare prin localitate, într-un cadru natural absolut superb, pe malul râului, printre copaci cu frunze în nuanțe diferite de galben și roșu, printre poienițe cu brândușe și tufe de măceșe și păducel roșii ca sângele. Destinația finală a plimbării cred că era Moara din sat, dar noi ne-am rătăcit de grup și nu am mai ajuns.

Când ne-am întors înapoi, Eliza își terminase farfuria de lut, realizată la atelierul de olărit sub îndrumarea meșterului Mihai Biscu din Horezu și aștepta nerăbdătoare să iasă de la cuptor mini-cozonacul realizat în cadrul atelierului de mini-cozonaci pentru copii.

Brunch-ul s-a încheiat în jurul orei 3 cu o nouă tură de mâncare și cu ronțăit din cozonacul copiilor, după care ne-am împrăștiat care pe unde. Noi ne-am dus direct la cazare, pentru că Vlad era foarte obosit, dar despre cazarea noastră minunată și despre ziua a doua a excursiei în Parcul Buila în alt episod.

Despre zona Vâlcea și ceea ce are de oferit turiștilor, am mai scris aici: Ce vizităm în Horezu și împrejurimi?

11 Replies to “Turist în România – Brunch la Costești și plimbări în natură”

1. Laura Frunză says: Reply

Da, și am avut noroc și de o vreme superbă!

1. Violeta Argatu says: Reply

Nici nu mi-ai făcut pofta !!! :-P:-P:-P:-P

1. Zi ce ți-a făcut poftă cel mai tare și data viitoare vin cu platoul plin 😀

2. Sună foarte bine. Îmi place ideea de brunch, dar nu am avut ocazia să merg la niciunul, până acum. Voi urmări și eu pagina lor, poate reușim să petrecem și noi un weekend mai deosebit în familie.

1. Probabil că din primăvară vor reîncepe să organizeze, iarna cred că e mai greu, e vremea imprevizibilă și spațiul interior redus.

3. Îmi place ideea. Demult ne propunem să ajungem și noi la unul.

1. Tu poți merge în satele săsești sau la Sibiu, parcă am văzut că au pe acolo, chiar și în perioada următoare. Dacă nu mă înșel, parcă am văzut că fac ceva în satul Cristian pe 20 octombrie.

4. Foarte interesant articolul.Am trecut pe langa Muzeul Trovantilor, dar n am avut timp sa l vizitam. Am mers in schimb in Parcul Natural Bulila Vanturarita, care este superb, insa e bine sa aveti o harta si masina neaparat..ca e mult de mers.

5. Sila noi in județ au inceput sa prinda contur astfel de evenimente. Anul acesta am ratat culesul viilor dar la anul sper sa nu mai ratăm. Mie imi place genul asta de turism care a inceput sa fie tot mai promovat si agreat. Parca e mai uman si mai pe felul nostru de a fi ca popor.

6. Violeta Argatu says: Reply

Peisajul din ultima poza (de dinaintea mâncării).