Aventura noastră londoneză – partea 2: Tips & tricks

Londra a fost minunată și pot spune cu mâna pe suflet că a fost una dintre cele mai frumoase vacanțe ale mele, foarte aproape de cea de la Roma din 2019. Eliza e un partener de călătorie minunat și am agreat amândouă de la început să nu ne enervăm, orice s-ar întâmpla. Și în cea mai mare parte a timpului, chiar am reușit.

Dacă vă tentează ideea unei vacanțe la Londra, iată câteva lucruri pe care ar fi bine să le citiți dinainte.

Cazarea

Cazarea este destul de scumpă în Londra, dar luați cât mai aproape de o stație de metrou. Eu am stat cu o grămadă de hărți și ferestre de Booking deschise până am ales Rhodes Hotel, foarte aproape de gara/metroul Paddington (mai puțin de 10 minute), foarte aproape de stația de metrou Lancaster Gate (cu legături sau direct spre cele mai importante obiective) și aproape de Hyde Park/Kensigton Gardens.

Nu pot spune că recomand acest hotel, camera e foarte mică, iar baia e într-un fel de debara, dar am auzit și familii pe holuri, deci presupun că au și camere mai mari. Ca amplasament, însă, a fost splendid.

Transportul

Londra este extrem de bine organizată în ceea ce privește transportul. Pentru a ajunge dintr-un loc în altul am folosit aplicație Citymapper. Ne-am deplasat mult pe jos, dar și cu metroul și cu autobuzul. Spre Studiourile Harry Potter și spre Legoland am luat trenul.

De la aeroport, se ajunge foarte ușor în gara Paddington cu metroul de suprafața (Elizabethan line) sau cu trenul express (e mai rapid, dar mai scump pentru adulți – 25 lire/gratuit pt copii).

La metrou, am dat direct cu cardul la intrare (și la ieșire), pentru că ne-a spus un angajat de la metrou că e mai ieftin așa, decât să ne luăm Oyster Card. Atenție că nu puteți da cu cardul decât pentru o singură persoană, deci ar trebui să aveți carduri pentru fiecare, dacă nu vă cumpărați bilete. O călătorie e cam 2,5 lire în zonele centrale (14 lei).

În autobuz, se plătește cu cardul în față la șofer.

Mâncarea

În Londra nu trebuie să vă faceți probleme legat de mâncare, este pur și simplu plină de restaurante, fast-food-uri, lanțuri de cafenele și supermarketuri cu o ofertă foarte bogată de salate, sandvișuri, wrap-uri, salate de fructe etc.

Exemple de mic dejun: ou poșat cu avocado/scones (un fel de pâinici dulci) cu clotted cream (ceva ce nu pot spune exact ce e, o combinație între mascarpone și frișcă bătută) și gem de căpșuni + ceai/mic dejun englezesc cu de toate.

Noi am mâncat și la restaurante (unul indian, unul libanez, unul de burgeri și la un all-you-can-eat chinezesc), la cafenele pentru mic dejun (Coco by Mama, Ruskin Cafe), dar am cumpărat și din supermarketuri precum Marks & Spencer sau Waitrose.

Mâncare indiană/libaneză (cea de la libanez a fost absolut demențială!)/chinezească. Am tot vrut să testăm și fish & chips (pește cu cartofi prăjiți), dar nu suntem așa fane pește niciuna și până la urmă am renunțat și am mers pe mâncarea despre care știam sigur că ne-ar fi plăcut.

În Londra e plin de cafenele Pret-a-Manger, cu o selecție variată de sandvișuri (inclusiv vegetarien), cafele, băuturi etc. La Pret-a-Manger ne-am umplut sticlele de apă (în Londra am găsit robinete cu apă filtrată inclusiv la Fortnum & Mason în zona de mâncăruri scumpe) și am mai mers la toaletă.

E aiurea că ceva super banal mi s-a părut ieșit din comun, dar când comanzi la noi o sticlă de apă la restaurant și e 15 lei, te cam minunezi când primești apă gratuită la restaurantele lor (”tap water” – apă de la robinet filtrată)

Stați de re-umplut sticlele la Fortnum & Mason:

Luați-vă mâncare cu voi peste tot pe unde mergeți, pentru că sunt cozi imense. Inclusiv la muzee, unde veți sta ore întregi să vizitați încăperile nesfârșite, nu seamănă cu nimic din ce ați văzut prin România (evident că au și în interiorul muzeului cafenele și restaurante). Peste tot este voie cu mâncarea și apa voastră, mai puțin la teatru, din ce am văzut, dar noi am avut sticlele de apă și n-a fost nicio problemă.

Magazine cu obiecte Harry Potter

În afară de magazinul de la studiouri, în Londra mai aveți magazinul din gara Kings Cross (unde se află și platforma 3/4) și magazinul Noble Collection din Covent Garden (28 Neal Street). Și la Harrods au o selecție de obiecte, dar destul de slăbuță.

În Londra, există diverse tururi pietonale prin locurile pe unde s-a filmat Harry Potter, dar noi le-am ratat pe acestea de data asta.

În perioada asta (sfârșit de octombrie – început de noiembrie, asociat cu Halloweenul), la supermarketurile Marks & Spencer, găsiți o selecție de dulciuri cu tematică Harry Potter. Cel mai frumos e setul cu scrisoare, baghetă și bufniță, toate din ciocolată.

Dacă la magazinul oficial de la studiouri, un pluș micuț cu Harry Potter e vreo 18 lire, la Primark găsiți plușuri mari la 10 lire, precum și decorațiuni de Crăciun sau alte obiecte tematice, la prețuri mult mai mici.

Vremea

Da, e chiar așa cum se spune. Acu plouă, acu stă. Nu plecați fără pelerină de ploaie în rucsac, din aia care se împăturește și se face mică și care poate fi pusă inclusiv peste rucsac. Și aveți grijă să fie una care să reziste la mulți metri cubi de apă, pentru că în 15 minute te poți uda până la piele. Însă nu plouă perioade lungi și veți avea ocazia inclusiv să vedeți curcubeul, așa cum am văzut noi de câteva ori.

Noi am plecat încălțate cu ghete, în ideea că ne vom uda la picioare, dar nu prea erau făcute pentru mers 15 km pe zi 😀 Așa că Eliza a dat ghetele din a treia zi pe niște teniși de 8 lire de la Primark și s-a simțit mult mai comod.

Atracții

Londra are atât de multe atracții că nu o să reușiți să le faceți într-o singură vizită și nici n-ar trebui să vă propuneți asta, decât dacă stați minim două săptămâni. Alegeți-vă atracțiile în funcție de interesele voastre sau ale copiilor și, mai ales, de vârsta lor. Cu Vlad nu aș fi reușit să fac nici jumătate din ce am făcut cu Eliza și nici nu mi-aș fi propus. Aș fi înlocuit muzeele cu o vizită la Zoo, de exemplu, sau magazinele cu vizite la locurile de joacă.

În Londra se pot face enorm de multe lucruri gratuit. Sunt o mulțime de statui de vânat prin oraș (și nu musai din cele istorice, ci statuia lui Sherlock Holmes, sau a ursulețului Paddington sau a lui Peter Pan), puteți să vă luați o prăjitură sau o gogoașă și s-o mâncați într-un parc, puteți admira vitrinele magazinelor, puteți să vă opriți prin librării la secțiunile superbe de cărți pentru copii (deși nu prea au locuri de stat jos, am remarcat asta în mai toate librăriile vizitate), puteți merge la Sky Garden, dacă v-ați făcut rezervare din timp, de unde puteți admira gratuit priveliștea asupra Londrei (se deschid rezervările doar în zilele de luni, dar puteți alege vizita în orice zi).

Evident, dacă sunteți cu copii mai mari și înarmați cu răbdare, puteți vizita British Museum, Muzeul de Istorie Naturală, Muzeul de Științe sau Victoria and Albert Museum, gratuit, cu programare anterioară.

Vitrina unei librării din Covent Garden (aveau un băiețel și o fetiță):

Noi am încercat să facem câte un pic din fiecare, pe sufletul nostru: pentru Eliza, Harry Potter și Legoland, pentru mine Sherlock Holmes, pentru amândouă magazine și librării. Am făcut și chestii super turistice, cum ar fi London Eye și Madame Tussaud, dar ne-am aventurat și pe tot felul de străduțe pe unde ne-a dus Waze. Am testat un pic și multiculturalitatea Londrei (prin mâncare, de exemplu) și am interacționat și cu oamenii.

Și dacă tot vorbim de oameni, trebuie să spun că mi s-au părut fantastici. Poate am avut noi noroc, dar peste tot am dat de oameni super amabili și politicoși până la exagerare. Dacă din greșeală, dădeam peste ei (de ex, eram cu spatele pentru o poză și făceam un pas în spate), își cereau ei scuze.

Ne-a plăcut mult Londra și ne dorim să revenim, pentru a vizita și alte locuri pe care le-am ratat de data asta.

Primul articol din serie poate fi citit aici: Londra – programul pe zile.

Al treilea articol, despre vizita la studiourile Harry Potter.

2 Replies to “Aventura noastră londoneză – partea 2: Tips & tricks”

1. Mi-ar placea foarte mult sa vizitez Londra si sa vad obiectivele istorice ale orasului. Cum copiii sunt mici si nu ii intereseaza asa ceva trebuie sa mai astept: fie sa mai creasca si sa ii intereseze si pe ei, fie sa aiba varsta la care pot sta fara mine acasa sa ma pot plimba singura prin Londra.

2. Am citit acum articolul mai bine și o sa menționez ceva referitor la amabilitatea oamenilor și anume ca așa sunt. Prima oară când am vizitat Londra ma minunam efectiv. Mi-au luat geanta sa ma ajute la metrou, mi-au oferit locul când eram însărcinată (în România asta nu s-a întâmplat niciodată), zâmbesc tot timpul, dacă eram cu harta în mână, se ofereau ei sa ma ajute cu indicații (eu cu soțul ne despărțeaa, el mergea la un meci de fotbal, eu căutăm restaurantul lui Jamie, că mă lăsăm pe baza lui de cele mai multe ori). Dar sunt foarte politicoși, îmi place ca citesc cărți când merg cu trenul și metroul și mai sunt multe de spus, dar ai văzut și tu.